Nästan alla företag använder i någon utsträckning reklamartiklar för företag. Utbudet är dock mycket stort och det kan vara svårt att veta vad man bör köpa in särskilt om företaget är relativt nytt och man inte gjort detta i åratal. Även de som har gjort det en längre tid kan ha nytta av att bredda sortimentet. Pennor behöver alla så det är ofta det första man beställer och det finns ingen anledning att sluta med det då det är effektivt och bra att ha men sen då?

Det finns egentligen inget rätt eller fel här men en sak är mycket viktig att tänka på. Hur ser kundkretsen ut dvs. vilka är mottagarna av reklamartiklarna? Är det exempelvis företagets egna anställda, kunder eller kanske rentav studenter. Beroende på vilka mottagarna är så är det bra att tänka på vad de kan ha nytta av och fortsätta använda.

Studenter uppskattar ofta pennor, anteckningsblock och annat de kan ha nytta av i sina studier. Företagets egna anställda kan exempelvis uppskatta termosmuggar eller kanske dricksflaskor de kan använda på gymmet. Företagskunder är ofta mer beroende av bransch där exempelvis golfbollar är effektiva och väldigt uppskattade bland en del kunder. Det finns inga givna svar men det är som sagt viktigt att tänka till lite innan inköp. Det är som med de flesta andra beslut att man bör utgå ifrån mottagaren, dess preferenser och intressen. När man gör en reklamannons i en tidning så utgår man alltid från vilken målgruppen är och anpassar reklamen därefter och det är klokt att tänka likadant med reklamartiklar.

Eftersom reklamartiklar är en så pass självklar del av de flesta företags marknadsförning är det viktigt att nyttja den på bästa sätt. Används den på fel sätt så hjälper den säkerligen till men på rätt sätt är det en kostnadseffektiv och självklar del av företagets marknadsförningsstrategi.

Källa: http://www.nameonit.se/